O vlakovú dopravu na Slovensku majú záujem šiesti súkromní dopravcovia

30.01.2012 Bratislava

Bratislava 29. januára (TASR) – O prevádzkovanie železničnej dopravy na Slovensku majú záujem ďalší šiesti súkromní dopravcovia. K českému RegioJetu, ktorý v marci tohto roku začne vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Komárna, by tak o rok až rok a pol mohol prísť na slovenské koľajnice ďalší súkromný dopravca. Rezort dopravy začal koncom tohto týždňa s potenciálnymi záujemcami prvé kolo rokovaní.

\"V piatok doobeda (27.1.) prebehla prvá debata so všetkými potenciálnymi dopravcami, je ich asi šesť,\" opísal pre TASR generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy Jiří Kubáček. Rokovania budú podľa jeho slov pokračovať ďalšími kolami. Do konca februára chce rezort dopravy poslať záujemcom žiadosť o predbežnú ponuku.

Ministerstvo plánuje prilákať potenciálnych dopravcov, ktorí budú konkurovať štátnej železničnej firme, v prvom rade do regionálnej dopravy. Železničnú sieť na Slovensku tak rozdelilo do deviatich oblastí. V tejto chvíli je podľa Kubáčeka najpravdepodobnejšie, že súkromný dopravca vstúpi najskôr na trať medzi Diviakmi, Hornou Štubňou, Prievidzou, Topoľčanmi, Nitrou a Novými Zámkami. A tiež na trasu, ktorá na ňu nadväzuje, a to z Jelšoviec cez Zbehy do Leopoldova. \"Očakávame, že tu by sa mohol naštartovať tento proces ako prvý,\" skonštatoval Kubáček.

Všetko je však podľa neho ešte iba na začiatku. V prípade železničnej dopravy je proces príchodu nového dopravcu zdĺhavejší. Ľudia si tak na nové súkromné vlaky budú musieť počkať najmenej rok až rok a pol. \"Proces je od podpisu zmluvy po nástup dopravcu veľmi dlhý,\" dodal Kubáček. Dopravca sa musí totiž popasovať aj s otázkou zaobstarania vlakov.

Európske zákony pritom umožňujú štátu vybrať dopravcu priamym zadaním. \"No priamym zadaním to robiť nechceme,\" podotkol Kubáček. Zároveň platí pri výbere dopravcu aj výnimka a súťaž sa nemusí riadiť zákonom o verejnom obstarávaní. Preto rezort podľa jeho slov začal s potenciálnymi záujemcami rokovania, ktoré prebehnú vo viacerých kolách a na základe nich sa dopravca vyberie.

Z celkového objemu železničnej dopravy 30,3 milióna vlakokilometrov, ktorá je financovaná zo štátneho rozpočtu, môžu súkromní dopravcovia obsadiť 35 %. Doteraz na takomto princípe neprevádzkoval železničnú dopravu na Slovensku žiadny dopravca. Až od 4. marca tohto roka začne prvé súkromné vlaky vypravovať RegioJet na trase z Bratislavy do Komárna.
 

Vyberte región